Dagplanning
Door te werken met vast dagritme, weten de kinderen waar ze aan toe zijn. Ik probeer vaste tijden aan te houden voor bepaalde activiteiten. Ik houd ook rekening met wat de kinderen duidelijk en prettig vinden.
Ik werk ook met een VVE-programma AAP (Vroeg Educatie), ontwikkeld door het gastouderbureau Gastouderland waarbij ik ben aangesloten. Hierbij horen bijvoorbeeld thema’s als familie, dieren en verkeer. De kinderen leren dit spelenderwijs; buiten, binnen, individueel of in een kleine groep, zoals een puzzel maken, een boek lezen of een fantasiespel spelen. Altijd gezellig en veilig.
Vanaf 7.00 uur – De kinderen worden gebracht. Ze zijn vrij om in dit uurtje rustig te wennen en/of individueel te spelen. Er zijn bijvoorbeeld auto’s, poppen, boeken en puzzels.
9.15 uur – Ons eerste tussendoortje. Voor we gaan iets lekkers eten en drinken, gaan de kinderen naar het toilet of de luiers worden verschoond en de handjes worden gewassen. Aan tafel is tijd om gezellig te kletsen en een bekertje sap te drinken en een liga of iets dergelijks te eten.
9.30 uur – Het is tijd voor onze eerste leuke activiteit.
* Baby’s die naar bed moeten, gaan weer lekker slapen.
10.00 uur – In een kringetje gaan we een leuk boek voor lezen en/of een andere activiteit doen die met onze thema past.
11.15 uur – We gaan eerst alles netjes opruimen, daarna even naar het toilet of de luier verschonen en de handjes wassen.
11.30 uur – Het is lunchtijd. We hebben brood, vers beleg, smeerkaas en melk of thee. Daarna mogen de kinderen kiezen uit pindakaas, jam, appelstroop of chocopasta. Na de lunch even een moment van rust. De kinderen die naar bed moeten, worden naar bed gebracht voor het middagslaapje.
14.30 uur – Tijdens ons tweede tussendoortje, krijgen de kinderen wat lekkers te drinken en ook lekker stukjes vers fruit. Hierna hebben ze tijd om te spelen.
15.00 uur – Het is tijd voor onze tweede, leuke activiteit of gaan we naar buiten.
Vanaf 16.30 uur – De kinderen worden weer opgehaald. Laatste ophaalmoment is 18.00 uur. Natuurlijk is het geen probleem als het een keer later wordt door onvoorziene omstandigheden.
Gedurende de dag is er alle gelegenheid en ruimte, zowel binnen als buiten, om heerlijk vrij te spelen en om creatief bezig te zijn!
De activiteiten en de leermiddelen zijn afgestemd en geschikt voor de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van het kind.